Overzicht Nieuws Contact wie zijn wij spreekuur lid worden Overlevingsgids Multiloog
logobbapp

Ik heb een abonnement genomen bij een provider en nu werkt de apparatuur niet. Het is stuk. Of mijn internetverbinding valt steeds uit. Men wil niets weten van een garantietermijn. Wat nu?

Achtergrond:

Consumenten klaagden bij ConsuWijzer vooral over de telecom- en kabel-branche. Wat onderwerp betreft gingen de meeste vragen en klachten over garantiekwesties. In totaal kreeg de website 80.000 meldingen binnen, waarbij ruim een kwart betrekking had op garanties.

Deze meldingen gingen vooral over het ongewild overgezet worden naar een andere aanbieder, het ongevraagd toezenden van producten en het krijgen van spam. Ook meldden veel consumenten dat ze ongevraagd gebeld werden terwijl ze wel ingeschreven staan bij het bel-me-niet-register.

Wat kan ik doen:

U kunt aanwijzingen vinden op Consuwijzer hoe dit probleem op te lossen. Drie belangrijke regels over garantie die u moet weten zijn:

De verkoper is uw aanspreekpunt. Hij moet het probleem voor u oplossen of zelf contact opnemen met de fabrikant;

De eerste zes maanden staat u volgens de wet extra sterk. Het is dan namelijk aan de verkoper om aan te tonen dat u het product niet goed hebt gebruikt. Biedt de verkoper een jaar of langer garantie? Dan geldt dat voor de hele garantieperiode.

Ook na afloop van de garantieperiode hebt u nog steeds recht op een goed product. Dit hangt namelijk onder andere af van de te verwachten levensduur van het product. Garantie is iets extra's. Dat staat dus los van uw wettelijke rechten.

Meer informatie over uw rechten bij garantie

Waar kan ik terecht:

U kunt terecht op de website van Consuwijzer. Bij 'meer informatie over uw rechten bij garantie' vindt u ook voorbeeld brieven die u kunt gebruiken. Uw internetverbinding valt bijvoorbeeld steeds uit. Volgens de provider is er een externe oorzaak waar men niets aan kan doen. Of men wil een product niet terugnemen. Soms kan een 'brief op poten' van een advocaat al het verschil maken. Zo niet, dan kan de zaak vaak al binnen 3 à 4 weken tijdens een kort geding bij de rechtbank worden behandeld. Maar aan het inschakelen van een advocaat zijn soms natuurlijk wel kosten verbonden.

Bezoekadres Bijstandsbond: Da Costakade 162, 1053 XD in het gebouw Tetterode op de hoek van de Kinkerstraat ter hoogte van de Bilderdijkstraat, tram 7,17,12 en 10.